Haberler, Köşe Yazısı, Sinema

BUĞDAY

0 38

1

24 Kasım 2017’de vizyona giren filmin senaristi (Leyla İpekçi ile beraber) ve yönetmeni Semih Kaplanoğlu. Filmin türü dram ve bilim kurgu. Oyucuları: Jean-Marc BarrErmin BravoGrigoriy DobryginCristina FluturLubna Azabal.

 Cemil, parlak bilimsel kariyerini umursamadan modern hayattan kırsala kaçan seçkin birisidir. Ekolojik denge üzerindeki tezleri haklılık kazanmıştır. Tohum genetiği uzmanı bir Profesör Cemil ile tanışmak için onun bulunduğu ölü topraklar bölgesine yardımcısı ile beraber gider. Yeşertecekleri tohumları aramak için çıktıları yolda halden hale geçerler.

 Filmde mekân seçimi oldukça başarılıdır. Bunda görüntü yönetmeninin ustalığının payı vardır.

2

Yönetmen muhayyilesinde yarattığı evreni rüya atmosferinde yansıtıyor. Oluşturulan çerçeveler filme gerçekçilik duygusu kazandırıyor.

İslamcı sinemacıların Tarkovsky sevdası burada da kendisini gösteriyor. Bazı sahneler hemen Tarkovsky’yi akla getirmektedir. Doğada uyuyup- uyanmalar gibi.

 Rüyalar üzerinden tasavvufa göndermeler yapılıyor. Rüya gördüğünü söyleyen profesöre Cemil’in cevabı “ dünya bir rüyadır ölünce uyanacağız” oluyor.

 Yeşil perdede çekilen sahneler de ustaca filme yedirilmiştir.

Film, imgesel-sembolik anlatımda aşırıya kaçmış gibi. Bu tarz, filmin anlaşılmasını oldukça zorlaştırmıştır. Sanatsal bir ürün oluşturmak için ille de imge denizine dalmak mı gerekiyor?

4

 Filmin genelinde yapılan yerlilik vurgusu havada kalmaktadır. Konunun Kıssa bağlantılı olması yerlilik için yeterli sebep teşkil etmez. Filmin yabancı oyuncuları bir tarafa dilinin İngilizce olması bile yerliliği baltalamaya yeter. Bu çelişki nasıl izah edilebilir? Yerli filmi Türkçe alt yazı ile mi seyretmeli?

İslam’ın bir medeniyet olarak kurtarıcı ve inşa edici olarak sunulması bu yapılanla örtüşmemektedir.

Muhafazakâr sinemacıların Batıya karşı bir kompleksi her zaman kendini göstermektedir. İranlı yönetmen Asghar Farhadi’nin yerlilik üzerinden Avrupa sinemasına göz kırpması Semih Kaplanoğlu’nda da gözükmektedir.

Tasavvuf evresinden hidayet (başörtüsü) filmlerine evrilen İslamcı sinema şimdilerde tasavvufla birlikte Kuran’daki kıssalara telmihle kendini göstermektedir.

Bal’da Yusuf kıssasına yapılan göndermeler bu filmde de Hz. Musa ve Hızır Kıssasıyla kendine yer açıyor.

Gölet içerisinden bir sepetle bir bebeğin çıkarılması Hz. Musa’ya telmihtir.

Profesör ve yardımcısının ölü topraklara yaptığı yolculuk esnasında balık yemeleri Hz. Musa kıssasına göndermedir.

 Cemil’in gölette bindikleri sandalı batırması, çocuğu boğma işi, yıkılan duvarı onarması Hz. Musa ve Hızar’a birebir göndermedir.

3

 

“Derken, katımızdan kendisine bir rahmet verdiğimiz ve tarafımızdan kendisine bir ilim öğrettiğimiz kullarımızdan bir kulu buldular.” (Kehf, 18/65)

 “Musa ona dedi ki: Doğru yol (rüşd) olarak sana öğretilenden bana öğretmen için sana tabi olabilir miyim?” (Kehf, 18/66)

 “Dedi ki: Gerçekten sen, benimle birlikte olma sabrını göstermeye güç yetiremezsin. (Böyleyken) Özünü kavramaya kuşatıcı olamadığın şeye nasıl sabredebilirsin?” (Kehf, 18/67-68)

 “Böylece ikisi yola koyuldu. Nitekim bir gemiye binince, o bunu (gemiyi) deliverdi. (Musa) Dedi ki: ‘İçindekilerini batırmak için mi onu deldin? Andolsun, sen şaşırtıcı bir iş yaptın.’” (Kehf, 18/71)

 “Böylece ikisi (yine) yola koyuldular. Nitekim bir çocukla karşılaştılar, o hemen tutup onu öldürüverdi. (Musa) Dedi ki: ‘Bir cana karşılık olmaksızın, tertemiz bir canı mı öldürdün? Andolsun, sen kötü bir iş yaptın.’” (Kehf, 18/74)

 “(Yine) Böylece ikisi yola koyuldu. Nihayet bir kasabaya gelip yemek istediler, fakat (kasaba halkı) onları konuklamaktan kaçındı. Onda (kasabada) yıkılmaya yüz tutmuş bir duvar buldular, hemen onu inşa etti. (Musa) Dedi ki: ‘Eğer isteseydin gerçekten buna karşılık bir ücret alabilirdin.’” (Kehf, 18/77)

 GDO’lu tohum İsrail’i akla getirir. Açlık üzerine gelişen toplu ölümlerle kıyamet senaryosu çizilmektedir. Karıncayı takip ederek tohumluk buğdaya ulaşmak yeniden dirilişi müjdelemektedir. Bu yeni dünyayı İslam inşa eder tezini dillendirmektir.

 Cemil’in ve genetik uzmanı profesörün toprağın içinde ana karnındaki cenin gibi yatıp uyumaları yeniden doğuşu müjdelemektedir.

5

 


İlgili Yazılar

Bir Cevap Yazın

Son Yorumlar

    İlkelerimiz

    Sitemiz, zararlı içerikler barındırmamaktadır. Sitemiz, üyelik sistemi içermemektedir. Yapılan yorumlarda sitemizde haber ve yazılarla ilgili yapılan yorumlarda tehdit veya küfür içeren, üçüncü kişiler ile ilgili rahatsız edici din,dil,ırk,cinsiyet ayrımına yönelik ve Türkiye Cumhuriyeti yasalarına aykırı ifadeler ve materyaller kullanılamaz.Aksi takdirde sitemiz gerekli yasal işlemleri başlatma hakkını saklı tutar. Doğabilecek yasal sorumluluklardan sitemiz sorumlu tutulamaz. Sitemiz , ”Basın Meslek İlkeleri” ne bağlı kalacağına söz vermiştir.

    Haberdar Olun

    Sitemiz ile alakalı güncel kalmak, sitemize ait tüm bildirilerden haberdar olmak için mail listesine abone olun.

    Üye olun, ve yenilikleri kaçırmayın...